Novinka: Plán preventivní údržby a evidence poruch na tabletu
Preventivní údržba stroje jednou za rok jako zbytečný luxus? Za nás je zbytečný luxus vyhazovat statisíce nebo dokonce miliony ve chvíli, kdy se kvůli poruše stroje zastaví výroba… Vždyť stačí málo. Jen trocha péče.
Plán preventivní údržby je důležitý nejen tam, kde to ukládá zákon, ale i tam, kde potřebujete předcházet poruchám, zbytečným odstávkám nebo pokutám. V souvislosti s principy štíhlé výroby se mluví i o takzvané Totální produktivní údržbě (TPM). Dobře, nulová doba údržby je trochu utopie, ale neexistující výpadky produkce kvůli poruchám, minimální plýtvání a kvalitnější proces údržby – to už je dosažitelný cíl.
Při plánování preventivní údržby musíte mít přehled
A mít přehled alespoň do dnešní doby znamenalo spoustu papírování, hromady více či méně přehledných excelových tabulek a dalších evidencí. Bez možnosti sbírat data (třeba o počtu motohodin) přímo ze stoje nebo si hlídat termíny preventivní údržby nebo záruky upozorněním. Takový přehled je ale k ničemu.
Chcete mít termíny pod kontrolou? Vědět, co je třeba objednat a co je v plánu? Moci se spolehnout, že vám systém pošle upozornění na plánovanou kontrolu jakéhokoliv typu stroje nebo zařízení? Maximalizovat celkovou efektivitu stroje (OEE)?
Novinka pro údržbáře
Proč se ptáme? Protože MES systém xMost se pyšní novou funkcí: preventivní údržbu a evidenci poruch teď údržbář vyřeší přímo v terénu. Moderně a zcela v souladu s konceptem Průmysl 4.0 – na tabletu.
To bylo tak, jeden z našich současných zákazníků potřeboval digitalizovat údržbu. Chtěli efektivněji plánovat preventivní údržbu – vidět servisní úkony v čase, mít nastavené alarmy a notifikace na základě motohodin stroje, udělat fotku stavu stroje před a po servisu… A chtěli přestat spoléhat na papíry a dát údržbářům k dispozici tablet.
Takže jsme software vyvinuli, otestovali a teď je hotový a připravený udělat údržbářům práci o něco pohodlnější a manažerovi přehlednější. V rukou budete mít mimo jiné statistiky poruchovosti a na jejich základě se rozhodnout, jestli by ten který stroj nemělo smysl vyměnit.
Jak vypadá uživatelské rozhraní?
Pojďme si ve zkratce přiblížit dvě nejdůležitější sekce, se kterými budete pracovat:
1) Sekce poruchy
Pokud potřebujete rychle reagovat na nenadálé incidenty a problémy a mít řízení údržby pod kontrolou, je tu sekce poruchy.
Notifikace chodí na tablet přímo z výroby – při novém upozornění zařízení zavibruje.
Na úvodní obrazovce vidíte přehledný seznam všech poruch – zeleně orámované stroje jsou bez poruchy, na oranžových je hlášena porucha a na červených je prováděna oprava.
Vidíte, v kolik stroj vypnuli, který údržbář na něm pracuje a spoustu dalších informací.
2) Sekce údržba
Zobrazuje plánované aktivity údržby. Opět přehledně a barevně – červené údržby ještě nebyly provedeny, zelené – mají být dnes, modré – budou v budoucnu.
Po potvrzení, že byla provedena údržba například elektrických kabelů, může údržbář přidat ještě doplňující poznámku.
Co budete mít s řešením pro plánovanou údržbu k dispozici?
- Rychlý přehled o všech zařízeních
- Hlídání termínů údržby (můžete se spolehnout na alarmy a notifikace)
- Servisní historie zařízení
- Záznamy o provedené údržbě
- Přehled o poruchách
- Aktuální výrobní dokumentaci, návody ke strojům a zařízení v digitání podobě
- Prohlídky, opravy
- Přehled termínů záruk
- Formuláře údržby
- Předávací protokoly údržby
👉 Přečtěte si také o tom, jak MES systém napomůže k fungující prediktivní údržbě.